
Peter Aerdts: Wethouder van der Kruys onthulde het beeld "de Strijpse Vendelier”. (10-04-1965)
Voor drukkerij Vrijdag aan de Anna Burenweg in Eindhoven is het beeldje “de Vendelier” geplaatst Het werd vervaardigd in opdracht van Drukkerij Vrijdag bij gelegenheid van het 60 jarig bestaan. Het beeldje werd in 1965 aan de gemeente Eindhoven aangeboden. Model voor het beeldje stond Jan van Dooren (1917-1997), vaandrig van het Sint Catharinagilde Strijp. Directeur Louis Vrijdag was eredeken van dit gilde. In de jaren 80 van de vorige eeuw is het beeldje op mysterieuze wijze van zijn sokkel verdwenen. Het is nimmer teruggevonden. Op verzoek van de gemeente Eindhoven heeft mevrouw Slegers-van der Putt een nieuw beeldje gemaakt (1986). Dit beeldje staat nog fier op zijn sokkel.

Strijpse Vendelier
In hetzelfde jaar waarin `ons` zittend meisje wordt onthuld, exposeert Willy van der Putt in Kunstzaal ´t Meyhuis in Helmond (3 – 26 april 1965) met beelden en tekeningen. Volgens haar kinderen was Willy altijd aan het tekenen en schetsen.
Haar man Toon Slegers krijgt via diverse groeps-tentoonstellingen niet alleen bekendheid in Brabant, maar ook in de Randstad. Hij heeft opdrachten gehad voor het decoreren van gebouwen, waarvan het beeld ‘Expansie’ bij de Rabobank in Eindhoven (1966-1967) er één van is. Een ander bekend beeld is de bronzen deur in het provinciehuis in Den Bosch, dat de bijnaam Dikke Deur krijgt, in navolging van een bekend figuur uit de tv-kinderserie Pipo de Clown. In 2000 was er ter gelegenheid van zijn 70 ste verjaardag een overzichtstentoonstelling in Museum Kempenland in Eindhoven.

In particulier bezit is het beeld "Spelende Kinderen", een bronzen beeldje van twee dansende meisjes (ca 60 cm hoog).
In 2005 maakt de cineast DrĂ© Didderiens een indringend portret van de het leven van wijlen kunstenaar Toon Slegers, zijn vrouw Willy van der Putt en hun kinderen JosĂ© en Luc (‘In de schaduw van de haan’). Na de dramatische dood in 2004 van de Brabantse beeldend kunstenaar Toon Slegers (val van de trap in zijn huis), stonden er twee beelden in zijn atelier die niet voltooid waren. Één hiervan was een grote haan….zijn laatste haan. Ondanks dat zoon Luc, zelf ook beeldhouwer, liever niet geconfronteerd wordt met zijn vader, ziet hij het toch als zijn taak om deze beelden in brons te gieten. Een documentaire over kunstenaars, alcohol, humor, verlies, liefde en……ook wel haat.
Informatie voor dit artikel is mede aangeleverd door Jeanne Cornelissen, Mark Drooglever Fortuyn, Frits Carrière, Hilde Miedema en Jan Misker. Verder is Wikipedia geraadpleegd en heeft Google veel informatie ontsloten. Ook heb ik contact gehad met de dochter van Willy Slegers – van der Putt, van wie ik de genoemde documentaire op DVD heb ontvangen.
Jan Rietsema